Thursday, April 21, 2011

המוח הנשי מאת לואן בריזנדיין

את הספר המוח הנשי מאת לואן בריזנדיין קניתי מזמן בגלל ענייני הרב בקריאת ספרים ומחקרים על המוח ובגלל הפן המיוחד של הצד הנשי של העניין. טוב, האמת היא שקניתי את הספר מתוך תקווה שהידע יעזור לי להבין  נשים קצת יותר. עם כל העניין הזה, איכשהו תמיד מצאתי את עצמי קורא דברים אחרים והספר חזר מראש התור למקום אחר בתור הקריאה שלי. לאחרונה היה לי דיון עם חבר בעבודה על הנושאים שהספר עוסק בהם וכדי להצליח להתמודד בצורה רצינית בדיון החלטתי לקרוא בספר. לא הצטערתי.

מדוע בעצם שיהיה מוח שונה לנשים ולגברים? האם הוא שונה? אם שונה, במה הוא שונה? מה משפיע עליו? כיצד ההשפעות באות לידי ביטוי? על אלה ועוד עונה המחברת בספרה.

מהכריכה האחורית:

כל מוח מתחיל כמוח נשי. הוא הופך להיות גברי רק כשמונה שבועות לאחר ההתעברות, כשעודף הטסטוסטרון מכווץ את מרכז התקשורת, מפחית את יכולת ההקשבה ומכפיל את גודלו של אותו חלק במוח האחראי על התשוקה המינית.
ד"ר לואן בריזנדיין היא נירופסיכיאטרית פורצת דרך. בספרה המוח הנשי היא מרכזת את הממצאים המדעיים החדשים ביותר במטרה להראות שהמבנה הייחודי של מוח האישה קובע כיצד נשים חושבות, לְמה הן מייחסות חשיבות, כיצד הן מתַקשרות ואת מי הן יאהבו. בספר תקבלו תשובות לשאלות כגון:
  • מדוע אישה משתמשת בכ-20,000 מילים ביום, 
  • ואילו גבר משתמש בכ-7,000?
  • מדוע אישה זוכרת מריבות שגבר טוען בעקשנות שמעולם לא התקיימו?
  • מדוע נערות עסוקות באופן כפייתי בשאלת המראה שלהן ובשיחות טלפון?
  • מדוע נשים חושבות על מין פעם בכמה ימים, 
  • ואילו גברים חושבים על מין כל כמה דקות?
  • מדוע אישה יודעת מה אנשים מרגישים, ואילו גבר אינו מסוגל לזהות רגש אלא אם כן מישהו בוכה או מאיים בפגיעה גופנית?
  • מדוע הסיכוי שאישה שעברה את גיל חמישים תיזום גירושים 
  • גבוה מהסיכוי שגבר יעשה זאת?

בספר לומדים על ההשפעות של כמה הורמונים באופן כללי ועל השינויים בזמינות בריכוזים ובהשפעות ההדדיות שלהן על נשים לאורך השנים של חייה של אשה. רובו ככולו של המידע העובדתי מובא במבוא ובטבלאות הסיכום בתחילת הספר -- הספר רובו ככולו מלא בסיפורים אנקדוטליים כדי להדגים ולהסביר את המידע הזה. הדוגמאות רבות והמוטיבים חוזרים. זה עוזר להבין הרבה דברים וגם יכול לגרום לחלק מהקוראים להסיק מסקנות נמהרות שהמחברת כאילו טוענת אף על פי שהיא זהירה ביותר וטוענת טענות בזהירות ומטפלת בצורה אחראית במה שמוצג כעובדה לעומת דעות ואפילו בתוצאות מחקרים שלא זכו לטיפול מספק כדי להחשיב את התוצאות כמובהקות.

מעניין מאוד. שווה קריאה. כדאי להשלים את הידע עם קריאות נוספות על המוח ועל התנהגות. למשל, אני קורא בימים אלה את ספרה של ג'ודית ריז' האריס, אין שניים דומים, וקראתי ספרים של סטיבן פינקר, למשל, כיצד פועל המוח, ספרו של ג'ף הוקינס על האינטליגנציה, ספרו של ריצ'ארד רסטאק המוח העירום. וספרים אחרים .ספר נוסף שמשלים יפה את הרעיונות שבספר הזה הוא דווקא לא על המוח אלא ספר בפסיכולוגיה: זוגיות והורות מאת אהוד גלבוע שם נידונים באומץ ומוסברים ומנומקים דעות שאינן כ"כ פוליטיקלי קורקט בימינו אך בהחלט עולים בקנה אחד עם המציאות ועם הממצאים שמביאה המחברת של המוח הנשי בספרה.

ההורמונים שמככבים בספר הם:
אסטרוגן
פרוגסטרון
טסטוסטרון
אוקסיטוצין 
קורטיזול
ואזופרסין
DHEA
אנדרוסטנדיון
אלופרגננולון

למדתי למשל, שטסטוסטרון לנשים מגביר את החשק המיני ואת היוזמה לכך, יש לזה כמובן השפעות נוספות. למדתי מה ההשפעות לנשים באופני החשיבה וקבלת הדברים ומדוע, וכיצד ההשפעות באות לידי ביטוי שתקופות שונות בחיים. זה אמור לעזור לי לתקשר באופן יעיל יותר ועם פחות חיכוכים עם הנשים שבמשפחה, לרבות עם אחותי, עם אשתי ועם אמי ועם ביתי. ימים יגידו האם זה עזר לי :-)

ספר מעניין ומומלץ.

No comments:

Post a Comment