


My family, books, photos, technology, language and some math משפחתי, ספרים, תמונות, טכנולוגיה, שפה, וקצת מתמטיקה
כיצד צריכים שני אנשים שהיו זרים זה לזה עד לא מזמן לנהל את צעדיהם הראשונים כדי שאהבתם תתחזק ותתפתח ולא תישחק עם השנים?
היכן מתחילות הטעויות של הגבר או של האישה? כיצד נוצרים הסכסוכים ומאבקי הכוח הפוגעים ברצון ובתשוקה של בני הזוג להיות ביחד וליהנות זה מזה?
אהוד גלבוע, פסיכולוג קליני בכיר, מייעץ לזוגות ועוקב אחר התפתחות הזוגיות מראשיתה ועד מיסודה בנישואים ובהקמת משפחה. מתוך ניסיונו העשיר ורב-השנים בליווי תהליכים זוגיים רגשיים חשובים ניסח גלבוע את "עקרון הדומיננטיות המתחלפת":
בני זוג מקיימים ביניהם דיאלוג קבוע, המשתנה ומתפתח כל העת, ובו מתגלה היכולת של כל אחד מהם לקבל אחריות על עצמו, על בן זוגו ועל הילדים. בטנגו הדינמי הזה מתגלה מידת ההשפעה של כל אחד מבני הזוג זה על זה ועל האווירה שתשרור ביניהם בתחילת הקשר הזוגי ולאחר שיביאו לעולם את פירות אהבתם – הילדים.
בספר זוגיות והורות נבחנות הטעויות הרווחות שעושים גברים ונשים כבני זוג וכהורים, המביאות אותם – את ראשי המשפחה, המנהלים את המערכת החשובה ביותר בחייהם – לקבל החלטות שגויות ולאבד את האמון בעצמם ובבני זוגם. הספר מציע גישה מקורית ואמצעי התמודדות יעילים לבני זוג ולהורים המבקשים להעצים ולחזק את רגשותיהם, לאהוב זה את זה ולהעניק מאהבתם לילדיהם.
"אחד הגורמים היוצרים חיבור בין שני אנשים הוא מידת ההשפעה של כל אחד מבני הזוג על הזוגיות. פעמים רבות, בזכות השפעה זו, מתחזק הקשר ומתפתח לאהבה שמובילה להחלטה משותפת לבניית זוגיות ומשפחה. ההשפעה האישית וההדדית בין בני זוג ידועה לרובנו. רבים מגדירים הרגשה זו כאהבה."
"תבנית יחסים [...] של צד דומיננטי יותר בזוגיות, מתפתחת ולעתים משתנה כאשר בני הזוג הופכים להורים. אז מתברר שההשפעה הדומיננטית במערכת היחסים היא מורכבת יותר: מי מההורים מנהל, קובע לילדים, מעצב את אישיותם ומי ההורה הפחות משפיע בחיי המשפחה - בהורות, בחינוך, בהווי המשפחתי ובחיי החברה. התשובה איננה חד משמעית בשום מקרה. לעתים הורה אחד דומיננטי בשעות מסוימות, והשני - בשעות אחרות. לעתים הורה אחד דומיננטי בזמן חירום, ואילו השני - בזמן רגיעה. לפעמים הדומיננטיות נחלקת בין ההורים לפי תחומים והעדפות, הנובעים מבחירה אישית, או לפי תפיסת התפקידים בחיי המשפחה. אך בדרך כלל הדומיננטיות ההורית מושפעת מהדומיננטיות הזוגית."
"במצבים רבים קיים השיוויון בזוגיות רק על הנייר, תוך התעלמות מהיבטים רבים של חוסר שיוויון בין בני הזוג. [...] לעתים האהבה מעוורת אותם -- וכך כל הפערים וההבדלים מטואטאים מתחת לשטיח ולזמן מסוים ומוגבל חווים בני הזוג רגשות של שיוויון מתעתע. ואולם כאשר הם מתחילים לבחון את הקשר ביניהם, וכאשר לחצי החיים מתחילים להשפיע, מתברר שבפועל אין ביניהם יחסי שיוויון."
"כל החלטה בתוך הזוגיות ולאחר מכן בתוך המשפחה מתקבלת בהסכמה של בני הזוג. כאשר אין הסכמה ראשונית ומתברר שיש חילוקי דעות -- בני הזוג יודעים מראש שהם יכולים לשכנע אחד את השני עד שיגיעו להסכמה מלאה. "
"האישה דומיננטית בשלב החיזור, בשלב ההיריון והלידה, ועד גיל שלושה חודשים של התינוק - בכל פעם שילד חדש נוסף למשפחה. אלה התקופות בעצם, שבמהלכן האישה צריכה לנהל את הבית"
שלמה שלום,
במסגרת ההרצאות השבועיות באאוטבריין הגיע השבוע פרופסור רון אהרוני מהטכניון לספר על ספרו "החתול שאיננו שם".
על מה נוותר למען המטרה הראשית?א. נוותר על "תורת הגדרות ". לא נטרח להראות שכל המושגים שלנו מוגדרים תוך יציאה מרשימה מפורשת של מושגי יסוד. נסתמך במפורש על מושגים המוכרים מלימודי גיאומטריה בשלבים מוקדמים. לא נגדיר משולש. לא נגדיר מרובע... לעומת זאת נגדיר מלבן כדי שההוכחות הקשורות במושג זה תהיינה בהירות ומלאות.ב. נותר על מינימליות של האכסיומות . במסגרת הנוסחים הקלסיים של הגיאומטריה האוקלידית ניתן להחליף את אכסיומת המקבילים בטענה "יש מלבן", כלומר, קיים לפחות מרובע אחד שכל זויותיו ישרות. הנוסח "אם במרובע שלוש זויות ישרות גם הרביעית ישרה" מכיל יותר מהמינימום הנדרש. הנוסח המוסיף לזה את המלים "וצלעותיו הנגדיות שוות זו לזו" חורג מן המינימליות הרבה מעבר למקובל. אנו נשתמש בנוסח "אם במרובע שלוש זויות ישרות אז הוא מלבן, "כאשר מלבן מתואר מראש כמרובע שזויותיו ישרות וצלעותיו הנגדיות שוות. ההגדרה הלא- מינימלית תואמת את התמונה ההיסתכלותית והאכסיומה הלא-מינימלית מקצרת ומפשטת הוכחות.ג. נותר על פירוט הנחות נסתרות מסוימות הנראות ברורות מאליהן. נתיחס אל העצמים הגיאומטריים כאל בעלי קיום עצמאי, ובני אדם יכולים ליצור לעצמם תמונות סבירות שלהם. כך נוכל להניח, למשל, שלכל קטע יש נקודת אמצע יחידה בלי לכתוב זאת כהנחה ובלי להסיק זאת מהנחות היסוד שפירטנו. כן נניח הנחה נסתרת יותר מרחיקת-לכת, ולפיה יש לכל מצולע מידת-שטח, ואם קטע מחלק מצולע לשני מצולעים אז סכום שטחיהם שווה לשטחו.ד. נדחה את ההתנסות במציאת הוכחות לשלב יותר מאוחר. לכתה ט, לקבוצה יותר מצומצמת של תלמידים. גם זה יהיה יותר ממה שנעשה בשנים עברו בבתי הספר התיכוניים.
דואר מאתר המשרד - הרכב ועדות תוכניות הלימודים במתמטיקה
29/11/2009 בקשה הגיעה ביום
שם השולח : שלמה יונה
כתובת: נחל משושים 12
כפר יונה
טלפון: 77326360 05
נושא: הרכב ועדות תוכניות הלימודים במתמטיקה
תוכן ההודעה:
שלום רב, מתוך העיון במסמך תוכנית הלימודים במתמטיקה לבתי הספר היסודיים אני רואה את רשימת חברי הועדה ואת רשימת חברי ועדת העדכון.1. כיצד ועל סמך מה נבחרו חברי הועדות הללו? מהן אמות המידה שלפיהן נבחרים חברי הועדה? מי יכול לשמש כחבר ועדה ומי אינו יכול?2. מה בסמכותם של חברי הועדה?3. מה סמכותה של חברי הועדה לעדכון התוכנית?
4. בתוכנית הלימודים מוזכרת ועדת המקצוע. מהי ועדת המקצוע? מה תפקידה ומי חבריה וכיצד נבחרו?
5. היכן ניתן למצוא מידע על ההשכלה והרקע המקצועי והמעשי של חברי הועדות הללו? איך יודעים מי מהם בא מאיזה תחום? איך יודעים מי מהם מורה בשטח ומי מהם מעולם לא לימד את תחום הדעת ולא לימד קבוצות הגיל של יסודי?
6. מה התמהיל של חברי הועדה מבין אנשי מקצוע מתחום המתמטיקה, אנשי מקצוע מתחום החינוך המתמטי, אנשי מקצוע מתחום ההוראה ומורים למתמטיקה לתלמידי בית ספר יסודי? מי קובע את התמהיל?
7. מה הקשר בין אנשים הקשורים ביצירה ובהערכה של חומרי לימוד כמו ספרי לימוד לבין חברי הועדות? האם חבר ועדה של תוכנית לימודים גם קשור לאישור ספרי לימוד וגם קשור להפקת ספרי לימוד וחומרי לימוד?
תודה רבה.
שלמה יונה