רציתי לבדוק כיצד אביב מתמודד עם בחינת מיצ"ב של סוף כתה ד' לאור ידיעותיו הנוכחיות במתמטיקה (הגעתי איתו במתמטיקה יסודית עד לנושא השברים של כתה ג', אך טרם התחלנו לעסוק בו). הצעתי לאביב עסקה, יקח נא את חוברת הבחינה, ימצא לו פנאי למלא אותה באופן מסודר ורצוף ובתמורה להשקעתו יקבל ספר לבחירתו.
אביב אכן מצא פנאי ביום חמישי בשמונה וחצי בערב, הוא לא חש כי הגיע זמן לישון והוא ניצל יציאה של מיכל ושלי והודיע לרחל שהשגיחה על הילדים שהוא יעלה לחדרו ושם יפתור את הבחינה ואז ישכב לישון. כל העסק לקח לו לפי מה שמספרת רחל פחות משעה כי הוא היה לאחר שעה כבר נם במיטתו והבחינה פתורה כולה על שולחנו.
כששבנו הביתה, בדקתי את הבחינה ונהנתי מאוד לראות את הפתרונות ובעיקר את ההסברים ואת הדרך שהיו משורבטים בצד. הוא הצליח יפה בבחינה. יחד עם זאת ניכר היה שהוא התחיל להתרכז רק לאחר מספר דקות ומספר שאלות כי היו לו כמה שאלות די בהתחלה ששגה בהן.
למחרת שיבחתי את אביב על שביצע את המשימה ושהשקיע לפתור את הכול באופן מסודר. ככשב מבית הספר הזכרתי לו את העסקה ומשום שהוא מילא את חלקו הגיע תורי למלא את חלקי ולרכוש לו ספר לבחירתו בחנות. הוא שמח מאוד ואז הצעתי לו להכפיל את זכייתו. הוא הקשיב.
הצעתי לו שיחפש שגיאות שלו, יסמן כל שגיאה, יסביר מה גרם לשגיאה, יכתוב פתרון נכון ויסביר אותו -- כך לעל אורך הבחינה. אביב אכן ישב ושקד על העניין וכך הוא איתר כמעט את כל שגיאותיו. הוא היה גאה מאוד במה שעשה. לי זה עזר להבין מה מבין השגיאות הן שגיאות של חוסר בדיקה ושל חוסר בתשומת לב או של חוסר בריכוז ומהן שגיאות מהותיות שכנראה מסתירות מאחוריהן פער ידע או פער בהבנה. את הספר השני שלו הרוויח אביב. הוא היה נלהב מההשגים שלו:
- פתר יפה באופן עצמאי ומלא בחינה ארוכה מאוד שבכלל מתאימה לסוף הכתה הבאה
- בדק באופן עצמאי את הבחינה שלו, איתר שגיאות, הסביר, תיקן והסביר את הפתרון המתוקן
- הוא גם היה גאה בתשובות שפתר נכונה ושמספר השגיאות היה נמוך מאוד
- קראנו ביחד את השאלה
- שאלתי את אביב מה הבין
- אביב הסביר מה הבין
- שאלתי את אביב שאלות על חלקים מתוך השאלה ואז שאלתי אותו האם הוא עדיין מבין את השאלה באותו האופן
- במקרה שעדיין יש אי הבנה הבנתי שיש להסביר את הנושא ולהשתמש בשאלה הבעייתית בתור דוגמה או בתור מרכז שסביבו אסביר את מה שצריך
- כך עשיתי, הגדרתי דבר או שניים, הדגמתי, שאלתי שאלות ובדקנו שמבינים את ההגדרות ויודעים להמציא לבד דוגמאות שמקיימות את ההגדרות ודוגמאות שסותרות את הגדרות, ואז חזרנו לשאלה שלנו
- ניצוץ! איריים מאירות, הפעם אביב ידע להצביע מייד על התשובה הנכונה ולנמק נכון מדוע היא נכונה וגם ידע להסביר (וזה לא דבר פשוט) מה גרם לו לטעות קודם לכן.
- מעודד מההתקדמות פניתי להשתמש באותה השאלה בתור מנוף למשהו נוסף, להשתמש באותם נתונים של הבעייה המקורית אך לשאול שאלה אחרת ולדון בה
- זה גםג מעניין מאוד וגרר עוד הגדרה ועוד דוגמאות ועוד דיונים
והספרים?
נסענו אחרי שהסתדרנו לחנות הספרים, אביב ניגש ישר לספרים שרצה:
- ספר השיאים של גינס 2010 (190 ש"ח במבצע...)
- המפלצות (99 ש"ח)
העסקה יצאה יפה לשני הצדדים.
מצידי:
- אביב הראה שהוא יודע לשבת ולכתוב בחינה ארוכה באופן עצמאי
- למדתי קצת שנושאים שלמדנו יושבים אצלו היטב והוא מתנסח פה במושגים ויודע להשתמש בהגדרות ויש לו כלים לפתור בעיות וגם לאתר שגיאות ולנמק
- למדתי שנושאים שטרם נגענו בהם מתחלקים לשתי קבוצות
- אלה שאביב התמודד איתם יפה בכלים שכבר יש לו גם אם לא למד את החומר
- אלה שאביב לא הבין נכון -- כאן היתה לי האפשרות להבין מה לא ברור ועל איזה יסודות שגויים ניסה אביב לבנות את הפתרון השגוי -- זה ידע רב עוצמה כדי לכוון את ההוראה שלי לכשנגיע לנושאים הללו
- היתה לי חווייה נעימה מאוד עם אביב, לכאורה למידה ושיעורים, אבל בנועם, במשחק, בדיון, בשעשוע, בשיחה למדנית ובדיון בין עמיתים -- ממש תענוג!
- יצא לי ללמד באמצעות דוגמה עוד על עסקאות, שיפור עמדה בעסקה והדגמה של עסקה שבה כל הצדדים יוצאים נשכרים
- הילד לומד למידה משמעותית של בסיס חשוב במתמטיקה
- הפרס הוא על ההשקעה ולא על ההשגים -- יצא לי להדגים את זה שוב -- אביב מקבל מסר שמה שמעניין זאת העבודה, הרצינות, ההשקעה וההקפדה על הבנה.
- עוד מסר שעבר הוא ששגיאות זה דבר טבעי ואין להתרגש מהן. חשוב לנסות ולאתר אותן כי אז מתקנים בקלות שגיאות של קלות דעת או חוסר תשומת לב. חשוב יותר לאתר שגיאות אחרות ולנצל אותן כדי להעמיק בהבנה ובלמידה כולל למצוא "חורים" ולמלא אותם. אין פה מסר של השגיות או של תחרותיות ואין מסר שהציון הוא החשוב (כלל לא היה ציון -- לא ניקדתי ולא דיברנו על ניקוד בכלל). מה שחשוב זה מה שלומדים. מה שחשוב הוא שנדע מתי אנחנו צודקים ומתי טועים.
- אני שמח שאביב מרגיש שהוא מרוויח את הספרים האלה ולא שהם נופלים עליו מהשמיים ופשוט "יש" אותם בבית (רוב הספרים שלו מגיעים אליו "יש מאין" -- והוא קורא ספרים נלהב)
- טיפוח הלמידה והקריאה -- זה פרס בשבילו, זה הישג בשבילי!!
- הוא מרגיש גאה מאוד בעצמו מכל המעמד
- הוא מסוגל לפתור בחינה של סוף הכתה הבאה
- הוא מסוגל להצליח יפה בבחינה אע"פ שהוא צעיר וטרם למד את כלל הנושאים
- הוא מסוגל לבדוק בחינה ולאתר טעויות של עצמו ולתקן אותן -- זה נותן לו כח ונותן לו בטחון בעצמו
- הוא השתתף בעסקה וראה כי טוב
- הוא מרגיש שמח שאני מרוצה. (פה אני ברגשות מעורבים. ברור לי שזה יפה וחשוב שהוא ישמח לרצות אותי. מצד שני אני מקווה שאינני רוכב על הגל הזה באופן מוגזם כדי לגרום לו לעשות דברים. אני צריך לבדוק את עצמי בעניין הזה)
- הוא יצא מורווח עם שני ספרים יקרים מאוד שכבר זמן רב הוא חושק בהם והנה קיבל את שניהם במכה אחת והמתנה מתוקה שבעתיים כי הם פרי עמלו
- הוא יודע שהוא בעל ידיעות ובעל הבנה שמשרתים אותו בכל תחום (והוא מרבה למנף ידיעות אלה בכל הזדמנות) -- כאן הוא קיבל משנה תוקף לידיעותיו וגם רכש ידיעות חדשות
- הוא היה מרוצה לשמוע את המוכרת בחנות הספרים מעירה "פששש... בחרת את הספרים הכי יקרים בחנות, מה?!" הוא לא התבלבל וענה לה "עסקה זאת עסקה!!" המוכרת הביטה בי ואני אישרתי "הבטחות יש לקיים" ומייד שאלתי אם יש מבצע (היה מבצע... 50% בנקודות... נשמתי לרווחה)
"הרחבתי אופקים" הוא אמר, "אני יודע ומבין דברים שמעטים מבני גילי יודעים ומבינים" והיפה הוא שזה היה כיף ועוד הרווחתי ספרים שווים".
כל הסיפור היה נסיון מוצלח לשנינו.
עכשיו אני צריך לחשוב איך להשתמש ברעיון שתלמידים בודקים את הבחינות שלהם או את העבודות שלהם (כל אחד של עצמו) ומקבלים אפשרות להרוויח בחזרה ניקוד שאיבדו בעבודה או בבחינה באמצעות כך שיאתרו את שגיאותיהם ויתקנו אותן. אני צריך לחשוב איך דבר כזה יכול לעבוד בכתה. חומר למחשבה.
זה מעניין מאוד.
ReplyDeleteאתה יכול אולי לבדוק בספר השיאים מהי תכנית הטלוויזיה עם הרייטינג הכי גבוה אי פעם?
אני אינני יודע, אבל שלחתי את אביב לבדוק.
ReplyDelete-- הוא בדק והעלה חרס